6 dolog, amit ne tegyél, ha fogyni akarsz!

Mi az első dolog, ami eszedbe jut, ha a fogyásra gondolsz? Először is, a véget nem érő diétázások/fogyókúrák, a rendszeres mérlegelések, majd pedig a „szabad” és „nem szabad” ételekkel kapcsolatos gondolatok? Így van? Ha igen, akkor ezeket felejtsd el! Hogy miért? Nézzük!

1. Ne akarj mindenáron fogyni!

Elsőre talán meglepően hangozhat ez a felszólítás, mégis érdemes szem előtt tartani ezt a tanácsot. Nagyon sokat árthatsz ugyanis magadnak, ha minden gondolatod a fogyás körül forog. Hiszen mindannyian tudjuk, hogy amit görcsösen szeretnénk, azt végül csak a legritkább esetben tudjuk sikeresen teljesíteni. És itt nem arról van szó, hogy ne legyen erős elhatározásod, mert az más. Az teljesen rendben van, amikor céltudatosan haladsz a kijelölt úton, de nem minden percben a fogyás jár a fejedben.

Véleményem szerint úgy a legkönnyebb elérni a fogyást, ha nem ez a fő célod. Lehet, hogy most ennek a kijelentésnek a láttán is nézel egy nagyot, de tegyél egy próbát! Legyenek olyan céljaid, hogy szeretnél egészségesebben élni, rossz szokásoktól megszabadulni, végső soron tehát életmódot váltani. Ha ezeket tűzöd ki magad elé, akkor a fogyás, illetve az izomépítés/szebb alak és egyéb eredmények maguktól fognak jönni, főleg, ha hosszútávon változtatsz.

2. Ne mérlegeld magad minden nap!

A folyamatos mérlegelés összefüggésben áll az előző ponttal, tehát azzal, hogy mindenáron fogyni akarsz. Ez szintén nem egy jó taktika, mert ez egyrészt azt erősíti, hogy minden a fogyás körül forogjon, másrészt pedig nagyon befolyásolhatja a hangulatodat is. Hiszen, ha nem látod napról napra a fejlődést, akkor ez könnyen a kedvedet szegheti. Pedig, ha jobban belegondolsz, nem is reális elvárás, hogy egyik napról a másikra jelentős eredményeket érj el. Sőt, ha ez mégis így történne, az nem is lenne túl egészséges.

Bőven elég, ha pl. hetente, vagy akár csak havonta egyszer állsz rá a mérlegre. Ha így teszel, nagyobb valószínűséggel fogsz eredményt látni a súlyod csökkenésében, és ez jobban motiválhat, mint ha naponta méregetnéd magad. De az sem baj, ha nem foglalkozol ezzel a kérdéssel, és elfelejtesz ráállni a mérlegre. Az eredményt ugyanis nem kizárólag a mérlegen fedezheted fel, hanem a közérzeteden, a feszesebb bőrödön vagy a könnyebben feljövő ruhákon!

3. Ne gondolj úgy a nassolásra, mint „bűnözés”!

Szinte magától értetődő a fogyni vágyók körében, hogy ha nassolnak, azzal bűnt követnek el, amiért utána lelkiismeret-furdalásuk lesz. Ez azonban, az előző gondolatokhoz hasonlóan, szintén egy olyan rossz berögződés, amivel csak saját magadat hátráltatod. Miért? Azért, mert ezekkel a bűntudatkeltő gondolatokkal pont azt éred el, hogy vágyakozz az édesség, a nassolás után. Mert ugyebár, mindig a tiltott gyümölcs a legédesebb.

Ráadásul, tudományosan bizonyították, hogy a csaló napok még segíthetik is a fogyást. Az abc News alapján, egy tanulmányban két elhízott csoportot vizsgáltak, akik ugyanazt a diétát követték 4 hónapon keresztül. A különbség az volt, hogy míg az egyik csoport végig diétázott, a másik csoport két hét diétázás után, két hét szünetet tartott, és ez így folytatódott az egész kísérlet alatt. Az eredmények azt mutatták, hogy akik „csaltak” a diétában, azok többet fogytak, mint akik nem tartottak szünetet. Ezen kívül, a kísérlet után, a szünetet tartó csoport kevesebb súlyt szedett vissza, mint a másik csoport.

Ha tehát időnként nassolni támad kedved, akkor inkább engedj a „csábításnak”, és egyél valami édességet vagy snacket. Hiszen, ha elfojtod, legközelebb, amikor nem tudsz ellenállni, valószínűleg sokkal nagyobb mennyiséget fogsz megenni, mint azt először tetted volna. Éppen ezért, arra bátorítalak, hogy engedd el ezeket a „bűnös” gondolatokat, és tekintsd teljesen természetesnek azt, ha néha nassolsz. Persze azt nem szabad hagyni, hogy ez mindennapos legyen, vagy hogy esetleg hozzászokj, de ha alkalmanként fordul csak elő, azzal semmi gond nincs!

4. Ne kövess drasztikus diétákat!

A szigorú, megvonásokkal teli diéták gyakran teljesen szembe mennek a szervezet normális működésével. Főleg úgy, ha egyik napról a másikra kezded el a drasztikus étrendi változtatásokat. Ilyenkor, a szervezetnek nincs ideje felkészülni a hirtelen jött táplálék megvonásra, és sajnos éppen ellenkezőleg fog reagálni, mint ahogyan azt te szeretnéd. Ha a fogyás meg is indul, hamar le fog állni vagy lassulni, mert a tested, illetve az agyad azt fogja érzékelni, hogy éhezel.

Márpedig, ha éhezel, akkor a szervezeted erre úgy fog reagálni, hogy raktározni kezd, hiszen nem lehet tudni, hogy meddig áll fenn az „éhínség”.

Ezért olyan nehéz tehát a szigorú diétákat betartani, hiszen ellentétes az eddigi, természetes táplálkozással. Továbbá, valószínűleg részben ezért történik meg olyan sokszor a jo-jozás is, és ugrik vissza a súly a régi állapotra, vagy még fölé. A drasztikus diéták helyett, fokozatosabb, kisebb lépésekben haladj a kijelölt célod felé. Így a szervezetednek lesz ideje átállni, valamint megszokni a változást, és kevésbé fog „ellenkezni” a fogyással szemben. A hatékony életmódváltáshoz tippeket kaphatsz az előző írásaimból itt és itt.

5. Ne diétás termékekből álljon az étrended!

A diétás termékek azt a látszatot keltik, hogy egészségesebbek, ezért az emberek hajlamosabbak ezekből többet enni.

Ez azonban sokszor téves elképzelés. Problémásak lehetnek pl. a light/cukormentes termékek vagy a zsírszegény élelmiszerek. A cukormentes, édesítőszerrel készült élelmiszerek „becsaphatják” a szervezetet az édes íz miatt. Ilyenkor érzékeljük az édes ízt, kalóriát viszont nem, vagy nem annyit viszünk be, ezáltal a szervezetet arra ösztönözzük, hogy valamivel pótolja a hiányzó kalóriát. Ezért hajlamosabbak vagyunk más, kalóriadús táplálékot bevinni a cukormentes termékek fogyasztása után. A zsírszegény élelmiszerekben pedig általában az alacsony zsírtartalmat sóval és cukorral szokták kompenzálni, hogy jó ízű és eladható legyen a termék.

Ezért tehát nézd meg alaposabban az egészségesnek hitt terméket, mielőtt kilószámra bevásárolnál belőle. Ha fogyasztasz is diétás termékeket, akkor is figyelj oda arra, hogy ne vidd ezeket túlzásba!

6. Ne igyál rendszeresen üdítőt!

Az előző fejezetben láthattuk, hogy a cukormentes termékekkel, így az üdítőkkel is, milyen probléma lehet. A cukros üdítőket pedig, azt hiszem nem nagyon kell taglalnom, hogy miért ne fogyassz belőlük sokat. Ezekből akár percek alatt akkora cukorbevitelt generálhatsz, mint ha megennél egy egész tábla csokoládét. Egy korábbi Facebook posztomban szemléltettem az üdítő és a csoki cukortartalmát, melyet ide kattintva tekinthetsz meg.

A folyadékfogyasztásod nagy részét a víz tegye ki, és ha mindenképpen üdítőt innál, akkor a szénsavas helyett inkább a rostosat válaszd. Azonban törekedj arra, hogy ez ne legyen mindennapos, hanem csak alkalmanként forduljon elő. A folyadékpótlásra jó választás lehet még a nem túlízesített levesek és teák fogyasztása is.

Összegzés

Kétségtelenül nem könnyű dolog a fogyás, azonban a lényeg, hogy nem kell túlmisztifikálni! Sokkal hatékonyabb eredményeket tudsz elérni, ha a fogyás helyett, más célokat tűzöl ki magad elé. Ilyen cél lehet például, hogy egészségesebb életmódot szeretnél, megszabadulnál a rossz szokásaidtól stb. Ha nemcsak egy diétát csinálsz végig, hanem az előzőekhez hasonló, hosszútávú terveid vannak, akkor egyrészt könnyebben elérheted a fogyást, és még az életminőséged is javulhat. Ráadásul, nagyobb az esélyed arra is, hogy az elért, ideális testsúlyt meg is tudd tartani. Tehát, neked mik a céljaid?

Ha tetszett a bejegyzés, az alábbi ikonok segítségével meg tudod osztani!

You May Also Like

Leave a Reply