A „csodaszer”, amitől lefogyok – vagy mégsem?

Az étrend-kiegészítők korát éljük.

Napjainkban nehéz olyan embert találni, aki még soha ne szedett volna valamilyen étrend-kiegészítőt. Nem meglepő tehát, hogy a gyártók folyamatosan újabb és újabb készítményekkel rukkolnak elő, gyakran azt ígérve: „ez minden eddiginél hatásosabb”. Ezzel alapvetően nem is lenne probléma, hiszen belátható, hogy a technológia fejlődésével, képesek hatékonyabb termékeket előállítani. A probléma ott kezdődik, amikor egyes cégek megpróbálnak a fogyasztók bizalmával visszaélni, és hatástalan termékeket csodaszerként árulnak.

Az a bizonyos „csodaszer”

Milyen termékeket titulálnak ezzel a jelzővel? Általánosságban elmondható, hogy nem a különböző vitaminokat (pl. C -, D vitamin), hanem például a fogyasztószereket szokták csodaszerként reklámozni. Az ilyen „hamis termékek” általában a következő jellemzők alapján ismerhetők fel:

1. Rengeteg személyes tapasztalat

A „csodaszereknél” megfigyelhető, hogy számos személyes tapasztalat, vélemény megtalálható a weboldalon, természetesen jól látható helyen. Előfordul az is, hogy egész sztorikkal van elmesélve a történet, ahogyan a termék megváltoztatta az illető életét. Ezek az erős érzelmi töltetű élettörténetek nemcsak megragadnak az emberekben, de kiválóan bele is tudják élni magukat. Hiszen pont azt mesélik el nekik, amikkel ők is küzdenek, és pont az a történet vége, amit hallani szeretnének: ezzel a termékkel végre sikerült elérni a várva várt célt, a fogyást.

Az értékelések jó része pozitív szokott lenni, de előfordul, hogy a hitelesebb kép érdekében, pár negatív vélemény is belekerül. Ám ezek sem arról szólnak, hogy hatástalan lenne a szer, hanem enyhébb kritikák vannak megfogalmazva, például hogy nem jó az íze. Nem ritka, hogy az ilyen kommentek alatt a „hűséges rajongók” ellenvéleményt fogalmaznak meg, ezzel is jelezve, hogy mennyire elkötelezettek a termék iránt.

Az értékeléseknél gyakran előtte-utána fotók is szerepelnek, természetesen keresztnevekkel ellátva, hogy hitelesebbnek tűnjön. Azonban, ha az oldal nyelvét lehet módosítani, érdemes egy próbát tenni, és megnézni ezeket az értékeléseket valamilyen más nyelven is. Hogy miért? Mert sokszor előfordul, hogy nemcsak a képek, de az értékelések szövege, és a keresztnevek is ugyanazok, csak az adott nyelvnek megfelelően módosítva (pl. Mónika, Monica). Vicces, nem? 😀

2. Jól hangzó előnyök

A termékelőnyökből sem szokott hiány lenni, és a várt hatásokat a gyártó általában rövid időn belül ígéri (pl. 20 kg mínusz 1 hónap alatt). Ezek az előnyök elsőre talán még jól is hangozhatnak, azonban mielőtt nagyon beleélnénk magunkat, gondoljuk végig jobban ezeknek a jelentését.

Mondok egy példát, amit az egyik ilyen fogyasztó „csodatermék” weboldalán láttam: „eltávolítja a felesleges folyadékot a szervezetből”. Hogy mit csinál? Ez magyarul azt akarja jelenteni, hogy vízhajtó hatású? Oké, de attól még az a folyadék nem felesleges, fogyni pedig pláne nem fogunk, csak azért, mert valami vízhajtó hatású.

Egy másik példa, ami talán még elképesztőbb: „védd magad a szmog és a környezetszennyezés ellen”. Na ezt végképp nem tudom hova tenni, mint előnyt egy fogyasztószer mellett. Ha valakinek van ötlete, hogy ez mit jelenthet, mindenképp írja meg nekem, mert nagyon kíváncsi lennék rá!

3. Tudományos bizonyítékok hiánya

A meggyőzés érdekében, előfordulhat, hogy különböző szakemberekre hivatkoznak, a szer hatékonyságát illetően. Azonban ezek nem ismert nevek szoktak lenni, és ha jobban utánanézünk, kiderülhet, hogy nem is létezik ilyen ember. Hiteles bizonyítékokat általában nem sorakoztatnak fel, vagy ha mégis valamilyen tudományos(nak hangzó) kutatásra hivatkoznak, annak a forrása valószínűleg nem elérhető.

4. Helyesírási hibák

Ezek a gyártók/forgalmazók legtöbbször nem hazai, hanem külföldön bejegyzett cégekhez tartoznak, ezért az eredeti weboldal is valószínűleg idegen nyelvű. Ezáltal, a magyar honlap gyakran a külföldi oldal fordítása, és sokszor helyesírási hibákkal, illetve magyartalan mondatokkal van tele. Pont ezért, elképzelhető, hogy ha valamilyen problémánk van, és az ügyfélszolgálatot el szeretnénk érni, nem fogunk tudni velük magyarul kommunikálni. Vagy az is megeshet, hogy nemcsak magyarul, de sehogy nem fogjuk őket elérni. Nézzük meg a következő pontban, hogy miért.

5. Hiányos kapcsolattartási lehetőségek

Az ilyen weboldalakon nagyon gyakori, hogy a kapcsolattartásra csak úgynevezett kapcsolatfelvételi űrlap áll rendelkezésre. Ez azt jelenti, hogy ugyan tudunk nekik üzenetet küldeni, de nem látjuk, hogy ez hova fut be, mert nincs konkrét email cím megadva. Ezen kívül, általában telefonszám sincs, vagy ha mégis van, elképzelhető, hogy az nem magyar. Pont ezért, ha ezeket az elérési lehetőségeket látjuk egy oldalon, sajnos lehet, hogy nem lesz könnyű dolgunk, ha kommunikálni szeretnénk velük.

6. Vásárlásra ösztönző marketing

A gyártó/forgalmazó nyilván nagyon szeretné, ha vásárolnánk tőlük, és ezt különféle eszközökkel próbálja is elérni. Megfigyelhető, hogy az oldalon sok helyen el vannak helyezve vásárlásra ösztönző gombok. Ezen kívül, gyakori a nagymértékű akciózás is, hogy azt érezze a leendő vásárló, hogy nagyon jól jár, ha most vásárol. A pénzvisszafizetési garancia is ilyen csalogató módszer szokott lenni, ami által a vevő úgy érzi, hogy biztonságosan vásárolhat.

Mit tegyünk, ha továbbra is bizonytalanok vagyunk?

Ha kételkedünk egy étrend-kiegészítő hitelességében, érdemes az OGYÉI honlapján ellenőrizni, hogy Magyarországon bejelentették-e a terméket. Itt nemcsak azoknak a készítményeknek a listája elérhető, amelyeket bejelentettek, hanem azoknak is, melyeket a forgalomba hozataltól eltiltottak.

Ezen kívül, megoldás lehet még, ha egy kicsit jobban utánanézünk az adott cégnek vagy étrend-kiegészítőnek. Ne csak a termék nevét írjuk be a keresőbe, mert elképzelhető, hogy az első találatok között csak a „kamu” oldalak sokaságát fogjuk látni. Írjunk be a termék neve mellé olyan kifejezéseket is, mint „csalás”, „átverés” vagy valami hasonló. Ha találunk erre vonatkozó véleményeket vagy cikkeket, akkor inkább ne rendeljük meg az étrend-kiegészítőt.

Mi szokott történni a „csodaszer” megrendelése után?

Sajnos előfordulhat, hogy meg sem kapjuk a terméket, de ez talán nem olyan gyakori, mert így könnyebben „megfogható” lenne a cég. Inkább az szokott történni, hogy megkapjuk ugyan a készítményt, elkezdjük használni, de nem tapasztalunk látható eredményt. Ilyenkor, próbálkozhatunk a pénzvisszafizetési kérelemmel, de elképzelhető, hogy a fentebb felsorolt okok miatt, nem tudjuk őket elérni, így a garanciát sem tudjuk érvényesíteni.

Összegzés

Először is, egy ismeretlen terméknél, érdemes a fentebb felsorolt 6 pontot ellenőrizni, mert ezek kapásból „lebuktathatják”, ha csaló oldalról van szó.

Másodszor, ne dőljünk be rögtön a jól hangzó marketing szövegeknek, hanem legyünk elővigyázatosak.

Nézzünk utána alaposan, hogy mi az, amit meg szeretnénk vásárolni, és győződjünk meg a hitelességéről. Gondoljuk végig azt is, hogy ténylegesen szükségünk van-e ilyen termékre, és hogy ár-érték arányban megéri-e ez egyáltalán.

Személy szerint én azon a véleményen vagyok, hogy ne fogyasztószerekkel próbáljuk meg elérni a kitűzött célt. Még ha működik is, nagy valószínűséggel csak rövidtávon fogunk sikereket elérni, ha pedig abbahagyjuk a szedését, a fogyás is megszűnhet. Hosszútávon az életmódváltás (tippek: itt és itt) fenntarthatóbb és kifizetődőbb is, és habár nem fogunk azonnali eredményeket elérni, az átmeneti megoldások helyett én mindenkit inkább erre bátorítanék!

You May Also Like

Leave a Reply