Beszéljünk az egészségtudatosságról! I. rész

I. rész: Vajon mikor vagyok egészségtudatos?

Mit is jelent az egészségtudatosság?

Egyértelműen válaszolni rá igazából nagyon nehéz. A mai világban talán nem is lehet pontosan definiálni, mivel szinte napról napra változnak az egészségről alkotott eszmék. Amiről eddig azt vallották, hogy egészséges, arról hirtelen kiderülhet akár az ellenkezője, pl. a vaj és a margarin örök „csatája”. A szó jelentését valahogy úgy tudnám leírni, hogy a betegségek megelőzése vagy csökkentése, valamint az általános közérzet javítása a megfelelő, személyre szabott életmód betartásával.

Általános elveket meg lehet fogalmazni, pontos szabályok azonban csak egyénileg adhatók.

Hiszen az, hogy kinek mi az egészséges, az az állapotától függ. Például van, aki szeret futni, jó hatással van a közérzetére, egészségére. Nem fogják azonban ezt a mozgásformát javasolni annak, aki a harmadik térdműtétén van túl. Fontos tehát, hogy pontosan ismerjük a saját szervezetünk működését és az esetleges betegségeinket. Addig ugyanis, amíg nem ásunk mélyebbre és nem derítjük fel a problémák okát, nem tudhatjuk biztosan, hogy valóban egészségtudatosan élünk-e.

Hogyan legyek egészségtudatos?

Gondolhatjuk azt, hogy ha elkezdünk diétázni, akkor jó úton haladunk az egészségtudatosság felé. Ez bizonyos esetekben igaz is lehet. Ha ez a diéta megalapozott, jól felépített és nem tartalmaz irreális elvárásokat, abban az esetben egy jó kiindulási alap lehet! Milyen esetekben vagyunk ténylegesen egészségtudatosak? Akkor, ha szem előtt tartunk olyan szempontokat is, mint a káros szokások (pl. dohányzás, mozgásszegény, stresszes életmód stb.) elkerülése. Ilyenkor, ha már csak az étkezésünk szorul némi átalakításra, ez esetben az előbb említett diéta, hosszútávon út lehet az egészségtudatosság felé.

És mi a helyzet az életmódváltással?

Láthatjuk tehát, hogy egy jól irányzott diéta bizonyos esetekben segítség lehet. De vajon egy diétával életmódot is lehet váltani? Önmagában egy diéta nem jelent életmódváltást. Ez akkor lehet az életmódváltás része, ha a diéta nem meghatározott ideig tart, hanem átalakítjuk az eddigi étkezési szokásainkat. Ha már idáig sikerült eljutnunk, az nagy előrelépést jelent, de csak akkor, ha ezek a változások pozitív irányba mutatnak. 😊

Ezen kívül, az életmódváltáshoz az előző fejezetben felsorolt káros szokások elhagyása is szükséges! Vagy adott esetben új, hasznos tevékenységek elkezdése, pl. az autó kerékpárra váltása, vagy valamilyen mozgásforma beépítése a mindennapokba.

Állapotfelmérés

Mielőtt bármilyen diétába kezdünk, érdemes néhány általános vizsgálatot elvégeztetni, mert a rosszul megválasztott étrenddel akár nagyobb bajt is csinálhatunk. Ha pedig komolyabb életmódváltásban gondolkodunk, javaslom, hogy mindenképpen szakemberrel konzultáljunk előtte, valamint a folyamat közben is, hogy követhető és kontrollálható legyen a fejlődés.

Összefoglalás

Lássuk be, önmagában az étkezés megváltoztatása nem feltétlen jelent megoldást valamilyen életmódbeli problémára, ha mellette egyéb negatív tényezők is jelen vannak életünkben. Első lépésként ezeket próbáljuk meg feltárni és kezelni, valamint találjuk meg azokat a tevékenységeket, melyek pozitív hatással vannak ránk. Ebben is nagy segítséget nyújthat egy szakember, például egy orvos, dietetikus vagy táplálkozási tanácsadó, aki folyamatosan nyomon követi a fejlődésünket.

Ha ezzel megvagyunk, akkor fokozatosan kezdjünk el dolgozni a feltárt problémákon, tűzzünk ki elérhető mérföldköveket, és haladjunk a kijelölt úton! Úgy gondolom, ezen a ponton már kijelenthető, hogy egészségtudatosan élünk! 😊

A második részben arra keressük a választ, hogy az egészségtudatosságot túlzásba lehet-e vinni.

You May Also Like

Leave a Reply