Beszéljünk az egészségtudatosságról! II. rész

II. rész: Az egészségtudatosság túlzásba vihető? – Avagy a divatos diétákról.

Ahogy az előző részből kiderült, önmagában az étkezés megváltoztatása ritkán ad tartós eredményeket, és sok esetben nem is a várt hatást hozza. Ehelyett, ha az egészségtudatosságot tartjuk szem előtt, akkor nem csak átmeneti sikereket érhetünk el. De vajon az egészségtudatosságot túlzásba is vihetjük?

Nem meglepő, ha némelyik diéta hallatán csodákat várunk tőle, hiszen elsőre általában elég hangzatosnak tűnnek. Gondoljunk csak bele: a mentes szó hallatán mi jut először eszünkbe? Mivel mindenhonnan azt halljuk, hogy túl sok mindent raknak manapság az élelmiszerekbe, úgy tűnhet, hogy ami mentes, az csak jó lehet. Így tehát, ha ilyen diétákat folytatunk, akkor egészségtudatosan élünk, nem? Hát…nem egészen.

Mielőtt komolyabb diétázásba kezdünk, előtte mérlegeljük, hogy biztos szükségünk van-e rá, illetve javasolt szakember véleményét is kikérni. Néhány divatos diétán keresztül nézzük meg, hogy miket érdemes számításba venni, mielőtt elkezdjük őket.

Divatos diéták

▪️ Gluténmentes táplálkozás

Manapság sok negatív érvet lehet hallani a gluténnel kapcsolatban, és nemcsak a cöliákia, azaz a gluténérzékenység kapcsán. Ilyen ellenérvek szoktak lenni például a különböző emésztéssel kapcsolatos panaszok, bőrproblémák vagy rossz közérzet. Ezek azonban sajnos gyakran nem megalapozottak, orvosilag nincsenek bizonyítva, és csak az interneten található, sokszor bizonytalan forrásból származó információkon alapulnak.

Mások ezt a diétát a fogyás reményében alkalmazzák, ami egyes esetekben akár sikeres is lehet. A gluténmentes táplálkozással csökkenhet a szénhidrát bevitel, ezért az esetlegesen célként kitűzött súlyvesztés is bekövetkezhet. A fogyással pedig egyéb pozitív élettani hatások is jelentkezhetnek, így ezt sokan a gluténmentes táplálkozás sikerének tulajdonítják. A szénhidrát csökkentést azonban a glutén elhagyása nélkül is elérhetjük, valamint a túl alacsony szénhidrát bevitel is okozhat problémákat.

Ugyanakkor, egy 2010-es tanulmányból az derült ki, hogy akik ezt az étrendet követik, náluk épphogy a hízás kockázata a nagyobb. A kutatásban résztvevő, gluténmentes étrendet követők között, nagyobb szénhidrát-, fehérje- és zsírbevitel volt megfigyelhető a kontrollcsoporthoz képest, a rostbevitel pedig alacsonyabb volt. A feldolgozott gluténmentes gabonatermékek továbbá gyakran kevesebb rostot, vasat és cinket tartalmaznak, mint a nem gluténmentes társaik. (A forrás elérhető itt.)

Fontos tehát, hogy aki gluténmentes diétára szorul, annak oda kell figyelnie a megfelelő fehérje-zsír-szénhidrát arányra, valamint az elegendő mennyiségű rost-, vitamin- és ásványianyag-bevitelre.

▪️ Laktózmentes táplálkozás

Vannak, akiknek a szervezetében a laktáz enzim termelése elégtelen, mely következtében a laktóztartalmú termékek/ételek fogyasztásakor emésztési problémák jelentkeznek. Az ő esetükben indokolt a laktózmentes diéta, amit vagy laktózmentes tejtermékek fogyasztásával, vagy pedig laktáz enzim pótlással lehet elérni.

Ha viszont valaki abból a megfontolásból táplálkozik laktózmentesen, hogy kevesebb cukrot vigyen a szervezetébe, őt sajnos el kell, hogy keserítsem. A laktózt, vagyis a tejcukrot a laktáz enzim egyszerű cukrokra, glükózra és galaktózra bontja. Ez azt jelenti, hogy a laktózmentes termékekben ugyanúgy jelen van a cukor, és ugyanolyan mértékben, csak nem laktóz formájában. Így tehát, ha a fogyás a cél, nem ez a diéta lesz a megoldás.

▪️ Tejmentes táplálkozás

Ha nemcsak a laktózt, hanem minden tejterméket száműzni szeretnénk az étrendünkből, akkor ezt kizárólag nagy körültekintéssel, lehetőleg szakember bevonásával tegyük! De hacsak nincs erre komoly indokunk, akkor azt javaslom, hogy inkább ne tegyük.

A tejtermékek mértékletes fogyasztása ugyanis része a kiegyensúlyozott étrendnek, hiszen többek között jelentős mennyiségű fehérjét, kalciumot és D-vitamint is tartalmaznak. A mértéken kívül, a minőség is rendkívül fontos. Részesítsük előnyben azokat a tejtermékeket, melyek nem tartalmaznak hozzáadott cukrot, például a tejet, a sajtokat vagy a natúr joghurtokat. Ezen kívül, ha csökkenteni szeretnénk a zsírbevitelünket, akkor választhatunk a zsírszegény tejtermékeket közül is.

A tejtermékekben lévő vitaminokat és ásványi anyagokat ugyan más forrásból is fedezni tudjuk, ha azonban nem vagyunk tisztában azzal, hogy ezt hogyan tegyük, önkényesen inkább ne kezdjünk bele.

▪️ Fehérjében – és rostban gazdag táplálkozás

Itt nem arra gondolok, ha valaki figyel arra, hogy természetes forrásokból jusson hozzá a megfelelő fehérje – és rost mennyiséghez. Az okozhat gondot, amikor egy olyan élelmiszerhez adnak plusz fehérjét vagy rostot, mely természetes módon nem tartalmazná azt. Ilyenek például a fehérjében gazdag pékáruk vagy a rostban gazdag kekszek.

A pékáruknál a fehérjét általában plusz glutén hozzáadásával viszik be, a kekszeknél pedig különböző növényi rostokkal, pl. borsórosttal. Ezek mind koncentrált formában vannak jelen ezekben az élelmiszerekben, ami azt eredményezi, hogy az egyébként jelenlévő értékes anyagokhoz a szervezet nem jut hozzá. Az élelmiszerek feldolgozásáról pedig általában elmondható, hogy minél inkább feldolgozzák azokat, a vitaminok és ásványi anyagok annál nagyobb károsodást szenvednek. Utólag hiába adják hozzá ezeket az anyagokat, a szervezetben mégsem úgy hasznosulnak, mintha természetes formájukban fogyasztanánk őket.

A megfelelő mennyiségű fehérjebevitel elengedhetetlen – az ajánlás szerint az összes energia 10%-át kell, hogy adja (napi 2000 kcal esetén 50g). Ezen kívül, az étrendben fontos szerepe van a rosttartalmú élelmiszereknek is, azonban érdemes a fehérjét és a rostokat is inkább természetes forrásokból fedeznünk.

▪️ Vegetáriánus irányzatok

A vegetáriánus irányzatok az állati eredetű táplálék csökkentésén vagy teljes elhagyásán alapulnak. Ha kiiktatjuk az étrendünkből ezeket az összetevőket, akkor nagy figyelmet kell fordítani arra, hogy mivel pótoljuk ezeket. Hiszen azok a tápanyagok, vitaminok, melyek egy-egy állati eredetű élelmiszerben komplexen jelen vannak, azokat különböző növényi eredetű élelmiszerekből vegyesen tudjuk csak pótolni. A témáról bővebben a Semmelweis Egyetem Szinapszis oldalán olvashatsz.

▪️ Mindenmentes táplálkozás

Ha emésztőrendszeri panaszokkal küzdünk, egyszerű megoldásnak tűnhet a mindenmentes táplálkozás elkezdése (pl. glutén-, tej-, tojás-, cukor-, adalékanyagmentes vagy egyéb összetevőtől mentes). Az összes közül azonban talán ez az a diéta, ami a legkockázatosabb lehet, ha önkényesen és ellenőrizetlenül vágunk bele. Különböző hiánybetegségek is kialakulhatnak, ha hosszú távon mindenmentesen táplálkozunk, és nem figyelünk oda arra, hogy pótoljuk a „tiltott” élelmiszerekben jelen lévő szükséges vitaminokat, tápanyagokat más forrásokból.

Érdemes először allergia és/vagy intolerancia vizsgálatokat végeztetni, valamint szakemberrel konzultálni, hogy kiderüljön, van-e valamilyen betegségünk. Ezután, az eredményeket figyelembe véve, szakértő segítségével alakítsuk ki a számunkra megfelelő étrendet. Lehet, hogy elég lesz egy fajta összetevőt elhagyni az étkezéseinkből, és az megszünteti a panaszainkat, ahelyett, hogy mindent elhagynánk, és esetleg ezzel újabb betegségeket generálnánk magunknak.

Összegzés

Fel lehetne sorolni még számos különféle diétát, a lényeg mindegyiknél ugyanaz: kivizsgálás és szakemberrel való konzultáció nélkül egyiket sem ajánlott drasztikus mértékben követni. Fontos a mértékletesség, hiszen a túlzásba vitt, végletes vagy egyoldalú táplálkozás egészségügyi következményekkel járhat.

Hosszútávú eredményeket inkább az életmódváltás hozhat, mintsem egy-egy divatos diéta kipróbálása vagy követése, főleg ha közben még csak nem is érezzük jól magunkat. Az életmódváltás hosszabb folyamat, és sokszor rögös út vezet hozzá, ráadásul nem csupán az étkezést foglalja magában. A diétákkal ellentétben, itt az lenne a cél, hogy az önsanyargatás helyett megtaláljuk a számunkra megfelelő étrendet és életkörülményeket. Ennek pedig komoly lelki vonatkozásai is lehetnek, amivel gyakran nehezebb szembe nézni, mint elviselni a diétázással járó kellemetlenségeket.

A nem túlzásba vitt, de egészségtudatos életmódot nem könnyű tehát elérni, de mindenképpen megéri a fáradságot, mert hosszútávon sokat nyerhetünk vele!

You May Also Like

Leave a Reply