Hogy maradjak fitt és kiegyensúlyozott a bezártság alatt?

Biztos benned is felmerült már a kérdés, hogy hogyan tudnád szinten tartani a fittségi állapotodat akkor is, amikor az időd nagy részét otthon töltöd. Vagy lehet, hogy pont ebben a helyzetben döntötted el, hogy szeretnél fitt lenni, hiszen most több időd van magaddal foglalkozni. Bármelyiken is gondolkodsz: a szinten tartáson vagy a szint emelésen, az már jelentős lépés, ha elhatároztad, hogy teszel az egészségedért.

A bezártság bizonyos szempontból hátrány lehet: jó esély van rá, hogy kevesebbet mozogsz, mint amikor egy nap 100 helyre kellett menned. Ezen kívül, a napirended teljesen felborulhat a folyamatos otthonlét miatt, és a napjaid egybefolyhatnak, a motivációd pedig alább hagyhat. Ezen azonban lehet változtatni, és dolgozni azon, hogy hasznosan teljen ez az időszak, és megfelelően fitt legyél.

A másik oldalról viszont előnyei is lehetnek ennek a helyzetnek, például az, hogy van időd rendbe tenni a gondolataidat, és kicsit többet tudsz törődni magaddal. Persze ez csak akkor igaz, ha a család többi, otthon lévő tagja mellett van lehetőséged elvonulni. 😀

Az alábbiakban nézzük meg, hogy miket tudsz tenni annak érdekében, hogy ezt a szokatlan élethelyzetet könnyebben vészeld át.

1. Kelj időben!

Lehet, hogy rövidtávon kényelmesebbnek tűnhet, ha addig alszol, ameddig akarsz, ez azonban hamar a visszájára fordulhat. Ugyanis, ha mindig akkor kelsz, amikor jólesik, akkor előfordulhat, hogy túlalszod magad, ettől pedig nyomottabb lehetsz, mint ha kevesebbet aludnál.

Ez természetesen nem jelenti azt, hogy aludj napi 5 órát, és akkor fitt leszel. Aludj eleget, pl. napi 8 órát, vagy amennyi a te szükségleted, és ez nagyjából ugyanabban az intervallumban történjen. Így el tudod érni azt, hogy egy kerete legyen a napodnak, ezáltal könnyebben alakíthatod a napirendedet. És nem utolsó sorban, a szervezeted is hálás lesz ezért!

2. Tervezd meg a napod!

Ha sikerült az előző pontot teljesítened, és kb. ugyanabban az időben fekszel és kelsz, akkor jöhet a napjaidnak a megtervezése. Ez azért fontos, mert enélkül nagyon könnyen összecsúszhatnak, esetleg el is maradhatnak a teendők. Ráadásul, sok idő mehet el felesleges dolgokkal is, például értelmetlen telefon böngészéssel vagy szimplán bámészkodással. 😊

Ha viszont előre eltervezed, hogy mikor mit fogsz csinálni, akkor sokkal jobban tudod magad kontrollálni, mert van egy terv, amihez igazodnod kell. Ebbe nyugodtan bele lehet írni a pihenőidőket is, nem kell, hogy 8-10 óra folyamatos feladatokkal lásd el magad. Már az is jó, ha óránként 5 percet szánsz pihenésre, és azt pl. sétával vagy levegőzéssel, nyújtózkodással töltöd. Ez segít kikapcsolni és felfrissíteni a gondolataidat, hogy utána nagyobb lendülettel tudj a további feladatoknak nekilátni.

3. Tűzz ki reális célokat!

A reális célok állítása igaz a napirendre is, tehát pl. az előző bekezdésben említett feladatok felsorakoztatását is érdemes észszerű keretek között tartani. De ugyanúgy fontos az is, hogy a rövid- és hosszútávú céljaid se legyenek túlzóak, akár a munkában, akár a magánéletben.

A célok azért kellenek, mivel a napirendhez hasonlóan, ezekkel tudod elérni azt, hogy legyen mihez tartanod magad. A realitás pedig azért fontos, mert ha irreális elvárásokat támasztasz magaddal szemben, akkor sokkal könnyebben megszeged majd azokat. Amiket viszont teljesíteni tudsz, azok nagy löketet adhatnak, és tovább motiválhatnak, hogy nagyobb célokat is el tudj érni.

4. Vásárolj feldolgozott helyett feldolgozatlan élelmiszereket!

Ez talán a legjobb időszak arra, hogy a feldolgozott élelmiszereket lecseréld friss alapanyagokra, és otthon főzz magadnak, illetve a családnak. Ha ezt eddig nem tetted volna, akkor itt az idő, hogy kipróbáld, mert nagyon sok előnye van a főzésnek.

Az egyik áldásos hatása, hogy sokkal egészségesebben tudsz táplálkozni, hiszen teljes tudatában vagy annak, hogy miket raksz az ételbe. Míg a készételek esetében vagy el sem olvasod, hogy mi van benne, vagy ha el is olvasod, sok mindent nem tudsz ellene tenni, maximum annyit, hogy nem veszed meg.

Egy másik előnye a főzésnek a sikerélmény! Ha még kezdő vagy a konyhában, akkor lehet, hogy az elején lesz pár étel, ami nem éppen úgy sikerül, mint ahogy azt elképzelted. Néhány elkészített fogás után azonban látni fogod a fejlődést, és a család (és/vagy te magad) büszke lesz majd rád.

A rendszeres és egészséges étkezés mellett a kellő folyadékfogyasztásról se feledkezz meg! Igyál a testsúlyodnak megfelelő mennyiségű folyadékot, ami elsősorban víz legyen, az üdítőket és a túlzott kávé fogyasztást pedig kerüld.

5. Mozogj rendszeresen, sétálj nagyokat!

Az, hogy alig megyünk valahova, nagymértékben lecsökkenti a napi mozgás mennyiségét. Nemcsak azért, mert egyik helyről a másikra azelőtt gyalog jutottunk el, hanem azért is, mert nincsenek nyitva a sportlétesítmények sem.

Jó megoldás lehet, ha minden napra beiktatsz fél óra sétát, heti 2-3 alkalommal pedig valamilyen intenzívebb edzést. Lehet ez akár otthoni torna, de ha inkább kint mozognál, akkor a futás vagy a biciklizés is tökéletes választás. Ezeket érdemes ugyanúgy beleírni a napirendedbe, hogy könnyebben tudd követni, illetve betartatni magaddal az eltervezett feladatokat.

Ennek pedig, mint ahogy a helyes étkezésnek is, természetesen számtalan pozitív hozadéka van. A rendszeres mozgással nemcsak energikusabb és egészségesebb lehetsz, de abban is segíthet, hogy jobban elfáradj, és ezáltal mélyebben aludj. A jobb alvástól pedig koncentrált és fitt lehetsz, amitől még több energiád lesz a napi teendőkre és a mozgásra is. Ez tehát egy ördögi kör, amibe kifejezetten érdemes beszállni, és ha célod a fogyás, akkor pozitív „mellékhatásként” még az is jelentkezhet.

6. Fordítsd előnyödre a bezártságot!

A bezártságot megélheted katasztrófaként, de akár az előnyödre is fordíthatod – ez csak rajtad múlik, hogy mit kezdesz ezzel a helyzettel. Sokkal könnyebben fognak telni a napok, ha nem folyton csak arra gondolsz, hogy mikor lesz már ennek vége, hanem hasznos tevékenységekre használod ezt az időt.

Ilyen lehet az előbbiekben említett főzés, vagy pedig a mozgás rendszeresítése. De kereshetsz új hobbikat, illetve a rengeteg online oktató videónak köszönhetően, kitanulhatsz akár egy szakmát is.

A lényeg, hogy akármelyiket választod a felsoroltak közül, mindegyikkel önmagadat fejleszted.

Összegzés

Ha tehát nemcsak eltervezed a feladatokat, hanem közelebbi és távolabbi célokat is megfogalmazol magadnak, akkor könnyebben nyomon követheted a fejlődésedet. Továbbá, így nem azzal leszel elfoglalva, hogy mikor tér vissza minden a régi kerékvágásba, hanem élvezni fogod a folyamatot, és egyre jobb eredményeket tudsz majd elérni.

Ahelyett, hogy a helyzet rossz oldalát néznéd, koncentrálj inkább arra, hogy mit lehet kihozni az adott szituációból! Ha így állsz hozzá a dolgokhoz, sokkal kiegyensúlyozottabb életet élhetsz, és mind szellemileg, mind pedig testileg is fitt lehetsz.

További életmód tippekért keresd az előző bejegyzésemet!

Ha tetszett az írásom, az alábbi ikonok segítségével meg tudod osztani.

You May Also Like

Leave a Reply