Kihívás 2021-re: 7+1 életmód tipp az újévi fogadalmak helyett

Ha eldöntötted, hogy idén életmódot váltasz, az már egy jelentős elhatározás a változás felé! És van egy jó hírem ezzel kapcsolatban: az ide vezető lépések talán nem is olyan nehezen teljesíthetők, mint elsőre gondolnád. Hoztam 7+1 tippet, melyekre odafigyelve sokat tehetsz az egészségesebb, kiegyensúlyozottabb életmódért.

1. Csökkentsd a stresszt a mindennapokban!

Gondolhatod azt, hogy „persze, a csapból is ez folyik, de mégis hogyan kerüljem el a stresszt?”. A legkönnyebben úgy tudsz erre odafigyelni, ha egy kicsit lelassítasz. Hiszen a rohanó élet nem igazán teszi lehetővé, hogy azon gondolkodj, mi okozza a sok feszültséget. Ha néha időt szentelsz rá, hogy befelé koncentrálj, akkor rájöhetsz arra, hogy a te életedben mik lehetnek stressz források.

Néhány tipp az „én időre”, melyek közben rendezheted a gondolataidat, és megoldásokat találhatsz a problémákra:

  • Sétálj egyet egyedül, esetleg a kutyáddal, ha van – ő is értékelni fogja. 😊 Hallgathatsz közben zenét, és választhatod a séta helyett a futást is, ha számodra az ad nagyobb feltöltődést.
  • Vonulj el a lakás egyik csendesebb szegletébe, és meditálj.
  • Vegyél egy forró fürdőt, csökkentsd a fényeket és gyújts gyertyát.

2. Aludj jól és eleget!

Tanulmányok szerint, a kevés és rossz minőségű alvás hosszútávon olyan betegségekre hajlamosíthat, mint a cukorbetegség, depresszió vagy elhízás. Ezen kívül, egyéb hátrányos következményei is lehetnek, ha nem alszol eleget. Negatív hatással lehet például a kedvedre, koncentrációzavarokat okozhat, és a kelleténél ingerlékenyebb lehetsz. De mennyi is az elég? Felnőtt embereknek legalább 7 óra alvásra van szükségük, és emellett persze fontos még, hogy az alvás minősége is megfelelő legyen. (forrás: MedicalNewsToday)

Előfordulhat, hogy azért nem tudsz elaludni, mert valamilyen problémán jár az agyad, ezért nyugtalan vagy. Ilyen esetben, az előző bekezdésben említett stressz kezelés hatásos lehet, és a nyugodtabb alvást is elősegítheti.

Rohanó életmód, rossz alvás

Ezen kívül, lefekvés előtt 1-2 órával igyekezz elkerülni a számítógép és a telefon használatát, helyette inkább olvass könyvet. Az ebéd utáni kávé teljesen rendben van, viszont késő délután már inkább ne kávézz, mert megzavarhatja az alvást. A fizikai aktivitás növelése pedig hozzájárulhat ahhoz, hogy jobban elfáradj, és ezáltal előbb, illetve mélyebben tudj aludni.

3. Válaszd a sétát vagy a biciklit az autó helyett!

Igaz, hogy nem minden esetben lehetséges, de amikor csak teheted, sétálj vagy biciklizz ahelyett, hogy autóba ülnél. Ha már hetente pár alkalommal sikerül ezt megvalósítanod, azzal akár jelentős mértékben is növelheted a „lábon” megtett kilométereid számát. Egy idő után pedig már természetessé és így rendszeressé válhat a mozgás, amivel szinte észrevétlenül válhatsz fittebbé.

4. Egyél több rostban gazdag ételt!

Mi jut először eszedbe a rostokról? Valószínű, hogy a zöldségek és a gyümölcsök. Ha így gondolod, akkor igazad is van – részben! Ezeken kívül viszont, a hüvelyesek és a teljes kiőrlésű gabonából készült ételek is tartalmaznak rostokat, így érdemes ezeket is beiktatni az étrendedbe.

A rostoknak fontos szerepük van a táplálkozásban, és a fogyasztásuknak jótékony hatásai lehetnek. Segítik például az anyagcserét azáltal, hogy a megfelelő folyadékfogyasztás mellett, megelőzik vagy csökkentik a székrekedést. Ezen kívül, a rostoknak „helykitöltő” szerepük is van. Rostdús ételek fogyasztásakor ugyanis, előbb érezheted magadat jóllakottnak, mivel elősegítik a teltségérzés kialakulását. Emellett, miközben telítenek, nem szolgálnak energiával, mert a szervezet nem alakítja át a rostokat kalóriává.

Érdemes tehát beépíteni az étrendedbe a zöldségeket, gyümölcsöket, valamint a hüvelyeseket és a teljes kiőrlésű gabonából készült ételeket, a megfelelő rostbevitel elérése érdekében.

5. Fogyassz kevesebb csomagolt élelmiszert!

Amikor csak teheted, a csomagolt élelmiszer helyett vegyél frisset! Egyrészt, ezzel csökken az ökológiai lábnyomod. 😊 Másrészt, megkímélheted a szervezetedet néhány adalékanyagtól, ami a csomagolt termékekben nagyobb eséllyel fordul elő. Ilyenek lehetnek például a tartósítószerek, az antioxidánsok, a savanyúságot szabályozó anyagok vagy a nedvesítőszerek (az adalékanyagokról bővebben itt olvashatsz). Ezek azért felelősek, hogy a csomagolt élelmiszerek hosszabb ideig eltarthatók legyenek romlás, illetve állományváltozás nélkül.

Ezen kívül, az előre elkészített félkész – vagy készételek gyakran tartalmaznak különböző aromákat, ízfokozókat és színezékeket. Könnyebb ezeket elkerülni, ha az ételhez szükséges alapanyagokat külön-külön veszed meg, és te magad főzöl otthon. Ez hozzásegíthet ahhoz is, hogy ne váljon egyoldalúvá a táplálkozásod, hiszen többféle alapanyaggal és fűszerrel tudsz így kísérletezni.

6. Csökkentsd minimálisra a szénsavas üdítők fogyasztását!

Akár a cukros, akár az édesítőszeres üdítőket részesíted előnyben, érdemes ezek rendszeres fogyasztását elkerülni. Hiszen nemcsak a túlzott cukor-, de a túlzásba vitt édesítőszer bevitel is teljesen felesleges a szervezet számára. Fogyaszd ezeket maximum alkalmanként, és ha mindenképp üdítőt innál, válaszd helyettük inkább a gyümölcsleveket. Általában kevesebb cukrot tartalmaznak, és vitaminokkal is szokták őket dúsítani. A legjobb azonban, ha ezeket is csak ritkán fogyasztod, és a folyadék beviteled túlnyomó részét a víz teszi ki.

7. Találj egy új hobbit, ami feltölt!

Akár egy újfajta mozgásforma, akár valamilyen más elfoglaltság sokat segíthet abban, hogy jobban érezd magad a bőrödben. Találj egy olyan hobbit, amiben örömödet leled, és hasznosan tudod vele eltölteni a szabadidődet.

Új hobbi: festés

Ez energiával fog téged feltölteni, és így talán a mindennapi kihívásokat, akadályokat is könnyebben tudod majd kezelni.

+1 Száműzd a negatív gondolatokat!

  • És végül, hidd el, hogy amit kitűztél magad elé, azt képes vagy megcsinálni!
  • Ne a kifogásokat, hanem mindig a megoldást keresd!
  • Ne hallgass azokra, akik nem hisznek benned, elég az, ha te hiszel magadban. Biztos akadnak olyanok magad körül, akik támogatnak – meríts erőt belőlük!

Kezdd a 2021-es évet nagy lendülettel, állíts magad elé több kihívást, és valósítsd meg őket!

You May Also Like

Leave a Reply