Miért fullad kudarcba a diétázás újra és újra?

Miért is kezdünk el diétázni?

Először is kezdjük azzal, hogy mi az oka annak, hogy ha beírjuk a keresőbe, hogy „milyen diétát válasszak?”, akkor végeláthatatlannak tűnő tanácsok sokaságát láthatjuk? Erre a válasz az, hogy azért, mert van rá igény, ráadásul elég nagy. És miért van a diétákra ekkora igény? Azért, mert rengetegen szeretnének fogyni, hiszen a legtöbb helyről azt látjuk, hogy az a vonzó, sikeres stb., aki vékony.

Talán épp ez is közrejátszik abban, hogy sokan nincsenek megelégedve a kinézetükkel, és ahhoz, hogy jobban érezzék magukat, kezdésnek a fogyás tűnik a legegyszerűbb megoldásnak. A diéták márpedig általában pont azt kínálják, amit várunk: egyszerű, gyors fogyás, lemondások nélkül. Na de akkor eddig mégis miért nem sikerült soha? A válasz nem olyan bonyolult, mint gondolnánk: éppen azért, mert egyszerűen, gyorsan és lemondások nélkül várjuk a fogyást.

Mi a baj azzal, hogy egyszerűen akarunk fogyni?

Sajnos a helyzet az, hogy aki túlsúllyal küzd, annak a fogyás valószínűleg nem lesz egyszerű. Pláne akkor nem, ha ez a felesleg nem egyik napról a másikra jött, hanem hosszú hónapok vagy évek alatt. A szervezetnek van egyfajta önszabályozó rendszere a testsúlyunkkal kapcsolatban. Ez azt jelenti, hogy ha sokáig tartjuk a súlyunkat nagyjából azonos szinten, akkor abból bizony nehéz kimozdítani. Ne várjuk azt, hogy ha beveszünk pár csodabogyót, akkor a kilók egymás után, maguktól szaladnak majd le rólunk.

Most talán azt gondolod, hogy nem marad más, csak a kemény önsanyargatás. Ez viszont nem így van. Az, hogy ne akarj egyszerűen fogyni, nem azt jelenti, hogy szenvedned kell minden egyes leadott kilóért. Azt jelenti, hogy szükség lesz egy nagy adag kitartásra és céltudatosságra.

Ha voltak rossz étkezési szokásaid, azokat meg kell reformálni, illetve át kell alakítani. Ha pedig nem mozogtál eddig rendszeresen, akkor érdemes valamilyen mozgásformát beépíteni a mindennapjaidba. Ez azonban sokkal könnyebb, ha fokozatosan, lépésről lépésre haladsz, és nem hirtelen, egyik napról a másikra próbálsz mindent megváltoztatni. És itt jön képbe a következő pont.

Mi a gond azzal, hogy gyorsan szeretnénk fogyni?

Gondoljunk csak bele: ha hízunk 10 kilót, az valószínűleg nem 1 hónap alatt, hanem hosszú hónapok, vagy akár évek során kúszik fel. Persze lehetnek kivételes esetek, vagy valamilyen betegség következtében is előfordulhat hirtelen hízás, de általában nem ez a jellemző. Ha tehát a plusz kilókat jellemzően sok idő alatt szedjük fel, akkor miért gondoljuk, hogy reális és egészséges, ha több 10 kilótól pár hónap alatt akarunk megszabadulni?

A gyors fogyással az a legfőbb probléma, hogy ezt kizárólag drasztikus módszerekkel tudjuk elérni. Viszont a hirtelen jött változás nagyon megterhelő a szervezet számára, ami akár az immunrendszer gyengülését is okozhatja. Éppen ezért, hosszútávon nagyjából képtelenség fenntartani a szigorú diétákat, mert a testünk előbb-utóbb megálljt fog parancsolni.

Továbbá, a drasztikusság sajnos a tartós fogyásnak sem kedvez, hiszen a diéta végeztével, a szervezet azon lesz, hogy az „éhezés” után minél előbb pótolja az elvesztett kilókat. Ezért történhet meg az is, hogy ha néha megszegjük a diétát, olyankor képesek vagyunk percek alatt több száz kalóriát befalni.

És mi a baj azzal, hogy lemondások nélkül várjuk a fogyást?

Olyan sajnos nem létezik, hogy mindent ugyanúgy csinálunk, mint eddig, és egyszer csak mégis fogyni kezdünk. Ha így lenne, akkor nem írnám most ezt a bejegyzést, mert nem lennének túlsúlyos emberek. Lemondások tehát kellenek ahhoz, hogy elérjük a kívánt célt.

Ez azonban nem kell, hogy azt jelentse, hogy ezután semmilyen hizlaló ételt vagy nasit nem ehetünk, és önsanyargatással kell leélnünk a hátralévő életünket. Lemondani inkább a mennyiségről és a gyakoriságról érdemes. Ez alatt azt értem, hogy ha pl. eddig minden nap az esti film mellett elfogyott egy üveg kóla és egy zacskó chips, akkor először ritkítsd meg ezeket az alkalmakat. Ha ez a szokás már csak heti háromszor fordul elő, és a többi napon nem vágyakozol a kóla és a chips után, akkor hagyd el a kólát. Ha ezt is megszoktad, akkor a chipset cseréld le otthon készített, egészségesebb nasira.

És ezt így folytasd tovább, nemcsak az étkezéssel, hanem a mozgással is. Bizony itt is lesznek lemondások, mert heti pár órát fel kell áldoznod, amikor az ücsörgés helyett elmész futni, sétálni vagy edzeni. Ezt is fokozatosan reformáld meg, így könnyebben a mindennapok részévé válhat. Előbb-utóbb, végül azon kapod magad, hogy már nem a kóla és a chips, hanem a mozgás az, ami hiányzik.

Összegzés

A fogyás tehát gyakran nem megy könnyen, gyorsan meg pláne nem, és sokan szinte egész életükben küzdenek a kilókkal. Villám diétákkal és „csodabogyókkal” azonban nem, vagy csak maximum rövidtávon tudunk sikereket elérni. A tartós, hosszútávú fogyáshoz az kell, hogy megváltoztasd a rossz szokásaidat, az étkezés és a mozgás terén is. Érdemes elsősorban nem a fogyásra koncentrálni, hanem inkább olyan célokat kitűzni, mint pl. egészségesebb, mozgékonyabb, fittebb stb. életet élni. Ha ezeket tartod szem előtt, és pozitív irányba változtatod a szokásaidat, akkor a fogyás egy kellemes mellékhatása lesz az új életmódodnak! 😊

You May Also Like

Leave a Reply