Mit tegyek, ha túl egyoldalúan táplálkozom?

Biztos sokak számára ismerős a szituáció, amikor a kisgyerek kiköpi az ételt, vagy egyáltalán meg sem akarja azt kóstolni. Nehéz helyzet ez, mert erőszakkal beleerőltetni nem sok jóra vezet. Saját példámat tudom említeni: a mai napig élesen él bennem az emlék, hogy óvodás koromban a sült tököt, habár nem akartam megenni, az óvónéni mégis rám kényszerítette.

Hát, maradjunk annyiban, hogy a szervezetem továbbra is úgy érezte, hogy jobb kint, mint bent…😄 Mit ért el ezzel az óvónéni? Annyit, hogy a mai napig sem tudom megenni a sült tököt, és még a konyhát is nagy ívben elkerülöm, ha valahol az készül. Mivel alapvetően nem vagyok válogatós, hiszen más ételt nem tudok mondani, amit ne ennék meg, így valószínűleg tényleg az intenzív élménnyel lehetett a baj.

a ráerőltetés veszélye

A saját példámból kiindulva tehát azt javaslom, hogy ne kényszerítsük rá a gyerekre azt, amit nem szeretne megenni. Hiszen ha túl sok étellel lesz hasonló negatív élménye, akár azzal is elindulhat az egyoldalú táplálkozás útján. Vannak erre praktikák, hogy hogyan próbálkozzunk, ha a gyerek valamit nem akar megenni, de ezekre most nem térnék ki. Nézzük meg inkább, hogy mik lehetnek még a kiváltó okok.

A rohanó életmód

Az egyoldalú táplálkozás felnőttkorban is kialakulhat. Ennek oka lehet például az, ha túlzottan rohanó életet élünk, és eközben nem figyelünk oda arra, hogy mit eszünk.

Sokan nem otthon reggelizünk, hanem a munkába menet, vagy pedig a munkahelyi büfében vásárolunk valami gyors reggelit. Ha emellett ebédre főtt ételt eszünk, az már egy fokkal jobb. Viszont gyakran előfordul, hogy erre sincs idő, belefeledkezünk a munkába, és marad a „gyorsan bekapok valamit” megoldás. Vacsorára már lehet, hogy tényleg főtt ételt eszünk, de ha az étkezések nagy része annyiból áll, hogy „szénhidrát szénhidráttal”, azt már nevezhetjük egyoldalú táplálkozásnak. Természetesen itt nem arról van szó, amikor ez 1-2 napig tart, vagy néha előfordulnak ilyen napok, hanem akkor lehet gond, amikor ez a szokás rendszeressé válik.

A hozzászokás veszélye

Kialakulhat egyoldalú táplálkozás egészen egyszerűen úgy is, hogy hozzászokunk bizonyos ízekhez, és mást már nem kívánunk. Ebben nagy szerepe lehet a különböző aromáknak, ízfokozóknak is, amiket főként a kész vagy félkész csomagolt ételekben, élelmiszerekben találunk meg. Magyarul, ha főleg csomagolt alapanyagokból készített ételeket eszünk, akkor hajlamosabbak lehetünk rászokni a különböző aromák, ízfokozók ízére. Ez persze nem törvényszerű, hiszen az is előfordulhat, hogy magunknak készítünk ételeket, de jellemzően ugyanazokat az alapanyagokat, ízeket preferáljuk. Valamint az is lehetséges, hogy ugyan több csomagolt élelmiszert vásárolunk, mégis odafigyelünk arra, hogy ne tartalmazzanak aromákat és ízfokozókat.

A rosszul megválasztott diéták

A rosszul megválasztott vagy rosszul felépített diétázás következtében is előállhat az a helyzet, hogy bizonyos anyagokból túl keveset viszünk be a szervezetünkbe. Problémát okozhatnak például azok a diéták, melyek egészségügyi szempontból nem megalapozottak. Ilyen lehet például az önkényes glutén- vagy tejmentes táplálkozás követése, miközben nincs problémánk a glutén vagy a tej lebontásával. Kockázatosak lehetnek továbbá a vegetáriánus táplálkozási irányzatok is abban az esetben, amennyiben a be nem vitt állati eredetű táplálékban megtalálható szükséges anyagokat nem pótoljuk más módon.

Az egyoldalú táplálkozás következményei

Igaz, hogy elég szélsőséges, de igen tanulságos a brit sült krumpli evő gyerek példája. A BBC News online beszámolója szerint, egy 17 éves fiú maradandó látáskárosodást szenvedett, miután több évig csak sült krumplit, chipset, fehér kenyeret, és alkalmanként 1-1 szelet sonkát vagy kolbászt evett. 14 éves korában, B12 vitaminhiányt állapítottak meg nála, ezért a háziorvosa étrend-kiegészítőket javasolt neki, amiket azonban nem szedett, és az étrendjén sem változtatott.

egyoldalú táplálkozás

3 évvel később diagnosztizálták nála a látáskárosodást, valamint akkor már több létfontosságú vitaminból és ásványi anyagból is hiány volt a szervezetében. A fiú azzal magyarázta az étrendjét, hogy több élelmiszernek az állományától idegenkedik, és egyedül a sült krumpli állaga az, amit úgy érzi, hogy meg tud enni. Orvosai szerint, a fiú nem volt túlsúlyos, és nem is volt túl sovány, azonban az egyoldalú táplálkozás következtében, súlyosan alultáplált volt. A csontjaiból ásványi anyagok hiányoztak, ami az orvosai szerint egészen elképesztő a fiú korához képest. A szemorvosa elmondása alapján, a fiú látásában vakfoltok voltak. A vakfoltok akadályozták a vezetést, illetve nehézséget okozott neki az olvasás, tv nézés vagy az arcok felismerése.

Az előző példa ugyan nem mindennapi, azonban azt jól szemlélteti, hogy az egyoldalú táplálkozás következtében súlyos, akár visszafordíthatatlan egészségkárosodás is felléphet. Kevésbé drasztikus helyzetben is kialakulhat a szervezetben vitamin- és ásványi anyag hiány, amely kezeletlenül számos betegség megjelenéséhez vezethet. Az első figyelmeztető jel lehet például az állandó fáradtság, kimerültség, mint ahogyan azt a brit fiú is tapasztalta.

Teendők a megelőzés/változtatás érdekében

Ahhoz, hogy elkerüljük a különböző hiány betegségeket, elég, ha kiegyensúlyozottan és változatosan táplálkozunk. Természetesen ez csak akkor érvényes, ha nincsen olyan betegségünk, ami befolyásolná vagy akadályozná a tápanyagok felszívódását. A kiegyensúlyozott, változatos táplálkozás elérésében/fenntartásában segítségünkre lehetnek a következő tanácsok:

  • tanulmányozzuk a megvásárolt élelmiszerek összetevőit és tápértékét
  • vezessünk táplálkozási naplót
  • igyekezzünk minél több friss alapanyagot beszerezni a csomagoltak helyett
  • minél több ételt magunk készítsünk el otthon, ha van rá lehetőségünk
  • ha az egészségi állapotunk nem indokolja, lehetőleg ne vágjunk bele drasztikus diétákba

Akik már elindultak az egyoldalú táplálkozáshoz vezető úton, vagy esetleg rajta is vannak azon, nekik inkább orvosi, illetve szakértői konzultációt javasolnék. A segítség azért lehet szükséges, mert ezekben az esetekben már fennállhat egyes betegségek kialakulásának a kockázata is. A tanácsadás természetesen akkor is hasznos, ha megelőzni szeretnénk a problémákat, de egyedül nem boldogulunk.

You May Also Like

Leave a Reply