Orthorexia nervosa, avagy a kóros egészségtudatosság

Mi is az az orthorexia?

Az orthorexia, vagy orthorexia nervosa egy evési rendellenesség, amiről akkor beszélünk, ha valaki az egészséges étkezés megszállottja lesz, és paradox módon, a táplálkozása végül egészségtelenné alakul át. Más evészavarokkal ellentétben, itt nem az étel mennyisége, hanem annak a minősége játszik központi szerepet. Éppen ezért, nem is a fogyás a fő cél, hanem az, hogy kizárólag „tiszta” ételeket fogyasszanak.

Habár az egészségügyi közösségben is ismert az orthorexia, jelenleg még nem egy hivatalosan elfogadott betegség, így pontosan diagnosztizálni sem lehet. Kutatások azonban már egy ideje zajlanak a rendellenesség okainak és körülményeinek feltárására.

Mi okozhatja az orthorexiát?

Érdekes módon, tanulmányokból az derül ki, hogy dietetikusoknál és egészségügyi szakembereknél magasabb arányban fordul elő ez a fajta evészavar. Ezen kívül, rizikófaktorként jelennek meg egyéb étkezéssel kapcsolatos betegségek, és olyan tényezők, mint a tökéletességre való törekvés, a szorongás vagy pedig a kontroll iránti igény. Gyakorta előfordul még az orthorexia például az atléták, a balett táncosok vagy az operaénekesek körében is.

Az előző példákból az látszik, hogy akik valamilyen oknál fogva többet foglalkoznak az étkezéssel, azok hajlamosabbak a kóros egészségtudatosságra.

Hogyan ismerhető fel az orthorexia?

Nem egyszerű eldönteni, hogy valaki szimplán csak kicsit túlzásba viszi az egészségtudatosságot, vagy pedig már az orthorexia tüneteit mutatja. Ugyanakkor, lehet találni árulkodó jeleket, melyek azt sejtetik, hogy az illető viselkedése már inkább kórosnak nevezhető.

Felismerhető például arról, ha valaki kényszeresen figyel arra, hogy kizárólag olyan ételt egyen, ami az ő értékrendje szerint egészséges. Ha ezt esetleg valamilyen oknál fogva mégis kénytelen megszegni, akkor erős szorongást, félelmet érez egyes betegségekkel kapcsolatban. Ez a kényszeresség idővel fokozódhat, amikor egyre szigorúbb szabályok, böjtök vagy tisztítókúrák alakíthatják az étrendet.

Figyelmeztető jel lehet még, ha az étkezés kezd felülírni mindent, ezzel háttérbe szorítva vagy akadályozva a mindennapi tevékenységeket is. Előfordulhat, hogy az étkezés miatt sérülnek a társas kapcsolatok, mert például az illető nem szeretne közös ebédeken részt venni. Nemcsak a másokkal, de a saját magával való viszony is kárt szenvedhet, amikor az étkezés körül forog minden. Hiszen az orthorexiával küzdőknél testkép- és önértékelési problémák alakulhatnak ki, ha úgy érzik, nem táplálkoznak elég egészségesen.

Az orthorexia lehetséges egészségügyi következményei

Habár egyelőre kevés tanulmány áll rendelkezésre, az orthorexiának hasonló egészségügyi következményei lehetnek, mint a többi evészavarnak. Előfordulhatnak többek között különböző tápanyaghiányos állapotok, alultápláltság, vérszegénység vagy alacsony pulzusszám, de kialakulhatnak emésztési – vagy hormonzavarok is. Ezek mind kezelendő problémák, hiszen komoly, akár maradandó egészségügyi károsodásokat is okozhatnak.

Ezen kívül, a pszichológiai következményeket sem szabad félvállról venni, mivel ezek is nagyban befolyásolhatják az egészségi állapotunkat. Az előzőekben említett szorongáson, társas kapcsolatok hiányán és önmarcangoláson kívül, előfordulhatnak még koncentrációs problémák, valamint a problémamegoldó képesség is csökkenhet.

Hogyan kezelhető az orthorexia?

Fontos megjegyezni, hogy mivel az orthorexiát hivatalosan nem nyilvánították még betegségnek, ezért a kezelése és annak hatékonysága sem bizonyított. Iránymutatások azonban léteznek már erre vonatkozóan.

Első lépésként, ha felismeri valaki, hogy ezzel a fajta evészavarral küzd, az már egy nagy eredmény. A felismerés ugyanis általában nem saját magától, hanem inkább a környezettől szokott érkezni. Minden esetre, ezt követően a legjobb, ha minél előbb szakértői segítséget kér, például orvostól, dietetikustól vagy pszichológustól.

Annak ellenére, hogy az orthorexia még nem elismert betegség, biztos lesz olyan szakember, akinek a segítségével sikerül javítani, illetve megszüntetni a kóros viselkedési szokásokat.

Összegzés

Ugyan az egészségtudatosság nagyon hasznos, ha megfelelően elsajátítjuk, azonban ez könnyen a visszájára fordulhat, ha túl végletesen ragaszkodunk az elveinkhez. Éppen ezért, úgy próbáljuk meg kialakítani az életmódunkat, hogy az ne gátoljon a mindennapi tevékenységeinkben. Ezen kívül, ne okozzon szorongást vagy stresszt az ételek kiválasztása, és ne legyen folyamatosan központi téma az étkezés.

Ha mégis ilyeneket vennénk magunkon észre, érdemes átgondolni, hogy még normális keretek között tudjuk-e ezeket tartani, vagy pedig változtatnunk kell. Ha úgy érezzük, hogy változtatnunk kell, és ez nem megy egyedül, kérjünk segítséget!

A bejegyzésben közölt adatok forrása a Healthline Online cikke.

You May Also Like

Leave a Reply